Riding on Freno Air

Luftfjädring AWK / RWK

Luftjfädring AWK / RWK

Med Frenos luftfjädring AWK eller RWK har du samma körhöjd – helt oberoende av lastvikt. Vår luftfjädring till klass 1 fordon uppfyller kraven i Specialfordon 2022.

Oavsett om du kör färdtjänst, taxi, utryckningsfordon med blåljus, logistik- eller transportbil är du som chaufför garanterad en god arbetsmiljö med vår luftfjädring. Höj- och sänkbarhet ger låga lasthöjder samtidigt som den unika luftfjädringen ger stabila köregenskaper och optimal komfort för passagerare och gods

Vi har luftfjädring AWK / RWK för: Ford Transit, Renault Master, Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Citroën Jumper, Nissan NV400, Opel Movano

Läs mer om Specialfordon 2022

Freno AWK-system
Taxi / färdtjänst i klass 1 utförande. Foto: Samtrans

Mer om vår luftfjädring AWK / RWK

Med Frenos luftfjädring oavsett om du väljer AWK (luftfjädring på alla fyra hjul) eller RWK (luftfjädring bak) så får du en luftfjädring i absolut världsklass. När vår AWK-luftfjädring monteras byts den befintliga fjädringen ut till luftfjädring med individuell hjulupphängning vid alla fyra hjul. När vår RWK-luftfjädring monteras byter vi enbart ut bakaxeln mot vårt egna bakaxelsystem med separata pendalarmar och luftfjädring. Både AWK och RWK luftfjädring regleras via elektroniska nivågivare. Du som förare har full kontroll över bilens olika nivåer höjning, sänkning, tiltning och körläge via vårt eget styrsystem med kontroll inne i bilen. Med Freno Air AWK och RWK får du optimal komfort och stabilare köregenskaper även i högre hastigheter. 

Förbättrad arbetsmiljö för chauffören som med hjälp av sänkning av fordonet får en bättre vinkel på lastrampen. Bekvämare för den som behöver färdtjänst både när det gäller att komma in och ut ut bilen.

Vi har luftfjädring AWK / RWK för: Ford Transit, Renault Master, Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Citroën Jumper, Nissan NV400 och Opel Movano

Med Frenos Air luftfjädring AWK / RWK får du:

  • Individuell hjulupphängning bak, som ger möjligheten att sänka baktill vilket eliminerar behovet av bakgavellift och ger marknadens i särklass lägsta lasthöjd. Detta underlättar vid i- och urlastning och förbättrar arbetsmiljön.
  • Bilen kan höjas för bättre markfrigång vid ojämnt väglag, exempelvis vid bussöverfarter.
  • Fordonet kan tiltas i sidled för lägre instegshöjd.
  • Fordonet kan sänkas vid i- och urlastning.
  • Luftfjädring ger stabila köregenskaper och optimal komfort även vid högre hastighet.
  • Optimalt för blåljus – eller utryckningsfordon.
  • Konstruerad för skandinaviska förhållanden
  • Lätthanterlig kort ramp.
  • Ingen bakgavellyft krävs.
  • Uppfyller kraven i Merit – Specialfordon 2022